Branding via sport – gentænkt

Pengene kunne bruges meget bedre


Af Peter Sig Kristensen, byrådskandidat

I euforien efter en mand med skæg gik i land i Silkeborg (det var ikke julemanden), bragte Midtjyllands Avis i sidste uge en leder. I lederen blev andre kampagner til branding af Silkeborg og omegn kaldt blegnende. ”Branding via sport slår alt”, stod der således i lederens overskrift.

Det er en påstand, som jeg savner belæg for.

For det første er der ingen dokumentation for, at branding via elitesport virker – på lang sigt.

Selvom vi går rundt og tror det.

Undersøgelser af både danske og udenlandske idrætsforskere har ikke fundet nogen vedvarende effekter af elitesportsbranding. Eksempelvis er brandingen af London via de olympiske lege her fem år efter ædt op af Brexit, terror og senest et udbrændt højhus, som viser en anden sandhed om Englands hovedstad.

For det andet ville det derfor være mere effektivt at investere anderledes, hvis vi i Silkeborg Kommune ville have en varig effekt af netop at investere i sporten.

Vi skulle investere i breddeidrætten i stedet for elitesporten.

Holder vi os til de små seks kommunale millioner, som pt. er investeret i et elitegolfarrangement for mænd næste år, kunne de i stedet bruges til:

  • at give de næste 6.000 børn, der flytter til Silkeborg Kommune, et års gratis introkontingent til den lokale idrætsforening
  • at give 200.000 kr. til hvert skoledistrikt til anlæg af gode og sikre stier til fysisk bevægelse
  • at investere i at få DGI´s landsstævne i 2025 til Silkeborg, og dermed vise idrætsDanmark, at det ikke var en tilfældighed, at vi stadig har danmarksrekorden for flest deltagere nogensinde

Hver af de indsatser ville gøre en forskel både på kort og lang sigt, og samtidig ville det give genlyd i den danske offentlighed. Her er en kommune, der mener det alvorligt med at få sporten ind i livet.

I stedet giver vi nu som Silkeborg Kommune seks millioner kroner til et elitegolfarrangement, som måske, måske ikke, giver penge retur i kommunekassen.

Selvom vi går rundt og tror det.

Der er nemlig heller ingen forskning af idrætsforskere, der viser, at de penge er givet godt ud – på kort sigt.

Så hverken på kort eller lang sigt er der noget, der siger, at penge investeret i elitesportsbranding er givet godt ud. At gå rundt og bilde hinanden ind, at det er sådan, det hænger sammen, svarer til at kalde lemminger med kurs mod afgrunden for kloge.