Christian Juhl får fredspris for at påvise alternativer til bomber

Aldrig Mere Krig hædrer Christian Juhl fra Enhedslisten med foreningens Fredsrose, “for ihærdigt at opfordre Folketinget til at skifte fra bomber til fredelig konfliktløsning”

Christian Juhl sort

– Christian Juhl glemmer sjældent at minde om, at bomber ikke er det rigtige værktøj til konfliktløsning, og at der findes masser af mere fredelige metoder, sagde Tom Vilmer Paamand, formand for Aldrig Mere Krig, under overrækkelsen i dag på Christiansborg. Christian Juhl er udviklingsordfører i Folketinget for Enhedslisten.

– Christian Juhl holder fast i, at dialog, hjælp og udviklingsbistand i tide ofte er det bedste forsvar. Christian Juhls fredelige tanker bygger ikke på ønsketænkning, for han er god til at opsøge forskere, der på solid baggrund anbefaler sådanne alternativer – selv over for en organisation som Islamisk Stat, forklarede Tom Vilmer Paamand.

En af disse forskere er RUC-professor i international politik Michelle Pace, der ved et seminar hos Dansk Institut for Internationale Studier i september erklærede, at “vi skal være parate til at sidde til bords med IS – og vi kan lige så godt gøre det med det samme og undgå en masse civile tab”. En anden er den uafhængige fredsforsker Jan Øberg, der ved en fredskonference i september i Århus forklarede, at “man kan kan ikke slå en ideologi ihjel ved hjælp af bombefly” og fremlagde en omfattende alternativ værktøjskasse med aktuelle løsningsmodeller og mere langsigtede perspektiver på konflikten. Christian Juhl sad i salen og lod sig inspirere, og skrev så et indlæg i Politiken med fem omhyggelige punkter om de mulige diplomatiske, konfliktløsende og ikke-militære midler, der kunne forsøges.

Og i vinter havde Jyllands-Posten et interview om situationen i Syrien med Christian Juhl under overskriften: “En militær indgriben vil være benzin på bålet”. – Det kan se håbløst ud, men vi har ikke andre veje. Hvis vi giver de to parter lov til at slås til døden, så får vi mere håbløshed. Vi er nødt til at arbejde for at de, der nu slår hinanden ihjel, skal give tilsagn til, at nu stopper vi med det. Det kan ikke være i nogens interesse, at hele landet bliver smadret, citerede avisen Christian Juhl for.

– Christian Juhl bringer tanken om fredelige løsninger ind i Folketinget på godt jysk, og derfor får han vores Fredsrose, sagde Tom Vilmer Paamand.

Foreningen Aldrig Mere Krigs Fredsrose er i nyere tid givet til så forskellige modtagere som fredsaktivist Ulla Røder, fredsforsker Jan Øberg, musiker Henrik Goldschmidt, ingeniørfirmaet Rambøll og den tidligere chef for Jægerkorpset Poul Dahl – og består af et indrammet diplom og en rose.