Danmarks krigsdeltagelse må ikke mørkelægges

Vi har krav på den fulde sandhed

Jakob02_400
Af Jakob Sølvhøj, folketingsmedlem

Det har åbenbart været en sag af den højeste vigtighed for Venstre at forhindre en nærmere afdækning af den danske krigsdeltagelse i Irak og Afghanistan. Det kunne simpelthen ikke gå stærkt nok med at skaffe sig et flertal for at nedlægge Irak- og Afghanistan-kommissionen, inden den tog fat på de planlagte afhøringer af Anders Fogh Rasmussen og Per Stig Møller.

Det må siges at være udtryk for en helt uhyrlig magtfuldkommenhed, der efterlader et indtryk af, at regeringen for enhver pris vil forhindre, at en række oplysninger om Danmarks krigsdeltagelse kommer frem. Et indtryk der forstærkes af Politikens aktuelle afsløring af, at Fogh havde varslet sin støtte til krigen i Irak allerede et år inden krigen begyndte. Det sætter endnu engang Foghs udtalelse fra 2003 i relief : ”Irak har masseødelæggelsesvåben! Det er ikke noget, vi tror, det er noget, vi ved”. USA fandt som bekendt aldrig våbnene.

En anden aktuel afsløring er Jyllands-Postens afdækning af, at den daværende VK-regering forsøgte at forhindre, at Folketinget og offentligheden fik kendskab til samarbejdet med det kontroversielle private sikkerhedsfirma Blackwater under Irak-krigen. ”Vi ruttede ikke med sandheden,” som Søren Gade udtrykker det.

Når der fra regeringens side nu argumenteres for lukningen af kommissionen med synspunkter om, at kommissionsarbejdet er for dyrt, er det også fuldstændig himmelråbende. Nok er de hidtidige omkostninger på 14 millioner kroner da en post, men tallet skal holdes op mod de mere end to milliarder kroner, Danmark brugte på Irak-krigen og de astronomiske udgifter til krigen i Afghanistan, der beløb sig til 13-14 milliarder kroner.

Offentligheden – og ikke mindst de soldater, der satte livet på spil i Irak og Afghanistan – har krav på at kende den fulde sandhed om de beslutninger, der blev truffet af danske politikere om Danmarks krigsførelse. Liberal Alliances slingrekurs i sagen de seneste dage er et synligt udtryk for, at der langt ind i de borgerlige partiers rækker er en erkendelse af, at en mørkelægning af sagen vil være uanstændig. Derfor håber Enhedslisten, at vi kan skaffe et flertal for et forslag om at lade Irak- og Afghanistan-kommissionen gøre sit arbejde færdigt