Der er stadig noget at kæmpe for

Byrådsmedlem Lene Fruelunds tale 1. maj i Silkeborg

På en solskindag som denne med musik, fadøl og masser af snak i gode venners lag er det mest festen, man kommer til at tænke på. Og det er dejligt. På sådan en dag, kan vi samle kræfter til kampen, for den er ikke slut. Der er stadig meget at kæmpe for.

Siden vi sidste år var samlet her i museumshaven, har vi fået en ny regering. Og selvom vi var mange, der ikke var begejstrede for den tidligere S-R-regering, tror jeg det står klart for de fleste, at det faktisk kunne blive værre – oven i købet meget værre.

Vi har en regering, som ikke anser stigende ulighed for et problem, det overhovedet er værd at beskæftige sig med. En regering, som synes, det er vigtigere at tilgodese de rigestes børn ved en markant sænkning af arveafgiften samtidig med, at fattigdomsydelserne – også kaldet det moderne kontakthjælpsloft – fastholdes. Nyeste tal viser, at omkring 62.000 er berørt af fattigdomsydelserne. Det er ikke bare et tal jeg slynger ud, det er et tal fra Beskæftigelsesministeriet. Så der er stadig brug for vores kamp.

Vi har en regering, der synes, det er helt fair, at vi alle skal arbejde længere. Enhver må kunne forstå, at vi sagtens kan arbejde til vi bliver mindst 70, når nu vi lever længere. Det kommer fra de politikere på Christiansborg, der for sig selv fastholder en lav pensionsalder og en yderst lukrativ pensionsordning. Samtidig må store grupper af hårdtarbejdende mennesker, med store arbejdsbelastninger skal slæbe sig afsted på arbejde. Jo, der er stadig noget at kæmpe for.

Social dumping er ikke et aftagende men et stigende problem her i landet. Working Poor er ikke længere noget, vi hører om fra Tyskland, det er også blevet et faktum her i landet. Social dumping forekommer ikke kun på arbejdspladser indenfor byggeri og anlæg. Det er også nået til private daginstitutioner i København, hvor udenlandsk arbejdsarbejdskraft ansættes til en timeløn langt under overenskomsten. Også her er der også stadig noget at kæmpe for.

Kampen for fred har også traditionelt stået som en arbejderbevægelsens mærkesager. Krig går værst ud over arbejderne og de fattigste. Fredsspørgsmålet er endnu vigtigere i år end sidste år.

Med en helt utilregnelig præsident i det Hvide Hus, en Putin i Rusland, der ser stort på demokratiet og forsøger at neutralisere enhver opposition, en Assad, der stadig sidder på magten i Syrien, og et forrykt regime i Nordkorea, og flere kunne nævnes – jo, freden er et vigtigst spørgsmål og en sag for os alle her.

Men også så tæt på, som Tyrkiet, går det den helt gale vej. Erdogan har på forunderligvis får et flertal af befolkningen til at stemme for, at han ganske åbenlyst kan få lov til at erstatte den sidste rest af demokrati med diktatur. Diktaturet er arbejdernes undertrykkende fjende. Det skal vi kæmpe imod – også selvom det ikke er i Danmark. Arbejderbevægelsen er international og solidarisk. Solidariteten med undertrykte i hele verden er og bør til stadighed være en sag for alle os, der mener det er stadig er vigtigt at fejre 1. maj.

Til november har vi valg til byråd og regionsråd. Som vi ser med vores regering, så er det ikke lige meget om det er en rødlig eller blå politiker, der sidder for bordenden. Det er det heller ikke her i kommunen. Selvfølgelig vil det være bedst, hvis det var en rigtig ægte rød politiker, men det bliver der næppe flertal for i denne omgang. Men vi har her i kommunen brug for en anden kurs. Med det nuværende flertal i byrådet er erhvervslivet kommet til at bidrage mindre til fælleskassen, og de kommunalt ansatte har måttet betale med et mere presset arbejdsmiljø. Det går ud også ud over de borgere, hvis dagligdag er afhængig af vores kommunale service – hvad enten det er børn i daginstitutioner eller skoler eller voksne – ældre eller handicappede – som har brug for hjælp i hverdagen. Også i Silkeborg er der stadig noget at kæmpe for.

Der er brug for fokus på velfærd og på natur, miljø og klima. På en solskinsdag som i dag, ligger Silkeborg smukt og spejler sig i søerne. Nogle generes af larmen fra den nye motorvej, og mange vil blive generet af larmen fra en ny Nordskovvej, hvis den kommer på et tidspunkt. Det håber vi i Enhedslisten ikke.

Men vi håber I alle vil være med til at sikre et sporskifte i Silkeborg til november og en ny regering så snart som mulig.

Fortsat god 1. maj.