En dejlig nyhed

Men ikke alle er så heldige som Yiming – og det skal laves om

Af Lene Fruelund, byrådsmedlem og Johanne Schmidt-Nielsen, MF, integrationsordfører

Det er i den grad en dejlig nyhed, at Yiming nu får lov til at blive ved sin familie i Silkeborg. I hvert fald indtil videre. For hun har ikke fået opholdstilladelse – hendes udrejsefrist er blot udsat, indtil klagen er behandlet. Vi krydser vores fingre for, at Yiming får medhold i sin klage.

Der er næppe nogen tvivl om, at den lokale opbakning og den opmærksomhed som den lokale presse har bidraget til at skabe, har haft betydning. Men vi vil samtidig gerne minde om, at ikke alle børnesager finder vej til medierne.

Alt for mange børn rammes af de mange snubletråde, som den såkaldt ”faste og fair” udlændingepolitik har spændt ud. En politik som på Christiansborg får støtte hele vejen fra DF til Socialdemokraterne. De praler ligefrem af den. Nogle børn adskilles fra deres forældre ligesom Yiming. Andre tilbringer hele deres barndom i usikkerhed og utryghed på asylcentre.

De børn er anonyme – der er ikke et lokalsamfund, klassekammerater, venner eller voksne, der bakker dem op og sørger for, at netop deres sag kommer frem i medierne og dermed får politikernes bevågenhed.

Det er bekvemt for de politikere på Christiansborg, der har været med til at udtænke og vedtage vores umenneskeligt stramme lovgivning. For når der bliver sat navn og ansigt på en af disse skæbner, og historien bliver fortalt, så ryster de ellers så stålsatte politikere på hånden, fralægger sig ansvaret og udtaler at i netop dén her sag, er det da også urimeligt.

Det er dejligt for Yiming, at hun har en familie og et lokalsamfund, der kæmper hendes sag. Hele byrådet støtter hende, også byrådsmedlemmer fra partierne bag lovgivningen. Vi kan vælge at se det som noget positivt, at selv den mest stålsatte politiker kan rystes, når han eller hun præsenteres for de børn, politikken rammer. Men hvis man som menneske ikke tager konsekvensen af sådan en erfaring og lader den medmenneskelighed gælde også alle andre i Yimings situation, så er det hykleri.

Hele ideen om, at børn kategoriseres som ”uintegrerbare”, er grundlæggende langt ude. For hvis der er noget, børn er gode til, så er det at lære nye sprog og tilpasse sig nye omgivelser. Derudover burde det simpelthen være en fundamental ret, at børn skal have lov til at være sammen med deres forældre. Derfor skal loven laves om. Så kære byrådsmedlemmer i Silkeborg, gå til jeres partifæller på Christiansborg og fortæl dem det.