”En mindre rokade”

Bestyrelsen i Enhedslisten Silkeborg har drøftet degraderingen af Christian Juhl og sendt denne henvendelse til hovedbestyrelse og folketingsgruppe

Christian_Juhl_299

“Vi har drøftet folketingsgruppens beslutninger på bestyrelsesmøde i Enhedslisten Silkeborg.

Vi kan ikke lide det vi ser:En folketingsgruppe, hvor der ikke levnes plads til uenigheder.En folketingsgruppe, hvor der ikke er plads til at gøre sig tanker, udvikle og stille forslag uden risiko for, at ledelsen føler sig kaldet til at gå i offentligheden og banke et enkeltmedlem på plads. Til at disciplinere ved at fratage ordførerskaber.

Det kommer der kun en ting ud af: kvælning af det enkelte medlems lyst og mod til at udfolde sig, skabe nyt og udvikle. Det potentiale, som vores 12 medlemmer besidder, kommer på denne måde ikke til anvendelse og gavn i udvikling af politikken. Tænk, de kræfter som kunne sættes fri, hvis der ikke var så lavt til loftet i folketingsgruppen. Enhedslistens folketingsgruppe ligner i den henseende forbløffende meget de andre partier, hvor der kæmpes om magt og rampelys, hvor disciplineringens kunst også anvendes – alt det, der får folk – ja selv aktive enhedslistemedlemmer – til at blive hamrende trætte af politik.

Og så at få et pressekontor til at få nyheden ud som en ”mindre rokade” sammen med flere andre nyheder. Det er til grin! Alle, der følger lidt med, medlemmer såvel som offentlighed, ved da udmærket godt, hvad det handler om: Her er et medlem, som skal have en ordentlig afklapsning.

Og så vil vi i øvrigt være rigtig glade for at få flertallets tanker eller bud på, hvad de mener er Enhedslistens politik i spørgsmål omkring krige, konflikter, terror og folkedrab, når nu Christians tanker og bud var degraderingsgrund.”

Læs Christians kronik, der satte det hele i gang, her (åbnes i nyt vindue).