En politisk udfordring

Af Charlotte Kold, byrådskandidat

Denne uge har stået i de unges tegn ved paneldebatterne på Campus Bindslevs Plads, og der er blevet snakket meget om kollektiv trafik. De unge ønsker sig flere busafgange, nye ruter, mindre ventetid og gerne, at det blev gratis at køre med busserne.

I Enhedslisten synes vi bestemt, de unge har fat i den lange ende.

Min konklusion – efter at have deltaget i seks ud af otte paneldebatter- er:

Der kommer til at ske ændringer på dette område – det har samtlige partier ytret. Flere har sågar lovet, at de vil kæmpe for, at det bliver gratis.

Det er her, bekymringerne melder sig for mit vedkommende!

For på hvor oplyst en baggrund kan politikerne tage disse beslutninger? Flere kandidater hævdede nemlig, at det måtte være rigeligt, at bussen havde én afgang i timen. Jeg tror ikke, det er fordi, de vil fremstå arrogante, men at de simpelthen ikke ved, hvad det vil sige at være afhængig af offentlig transport.

Derfor sender jeg en opfordring til mine kære politiske kolleger, en politisk udfordring:

Prøv at se, om du kan få din hverdag til at hænge sammen i næste uge ved at benytte dig af offentlig transport. OGSÅ i weekenden! Forsøg at holde fast i de aftaler, du allerede har indgået. Kan du overholde dem? Husk at føre regnskab over dine udgifter, så vi har et sammenligningspunkt på den front også.

Jeg er overbevist om, at du vil finde, at november er en hård årstid, og at du kommer til at ærgre dig over ventetiden mellem de mange skift.

Tager du udfordringen op, kære politiker, og oplever, at det er nemt at komme rundt,så besidder du dyrebar viden, som vi skal bruge i det videre arbejde. For det skal vi have implementeret i hele kommunen, så den bliver sammenhængende.

Det er det de unge vil ha’!