En røvfuld penge

I 2010 købte A. Enggaard det fallerede Torvecenter midt i Silkeborg og sagde, at han ville bygge et fint, nyt torvecenter med en masse butikker, som nok skulle trække kunder til fra alle nabokommunerne.

Derefter lokkede/truede han flertallet i byrådet til at bygge en fin, dyr parkeringskælder under Torvet. Og han fik endda byrådsflertallet til at ryste op med en såkaldt negativ købesum på 30 millioner kr. plus en Nordskovvej til 100 millioner kr., så udenbys kunder kunne køre lige ind til hans fine butikscenter.

Nu er den fine parkeringskælder færdig og massakren på Nordskoven godt i gang.
Til gengæld har A. Enggaard fundet ud af, at det alligevel ikke er en god ide at bygge et fint, nyt butikscenter med en masse butikker, som man også kan finde i nabobyerne.

Oven i købet er han kommet i tanke om, at det har kostet ”en røvfuld penge” at have det gamle Torvecenter stående tomt i snart 10 år. Og de penge vil han jo gerne have i kassen igen.
Så derfor skal der bankes 200 lejligheder op i en fart. For at de kan være der, skal der bygges i 22 etager.

Læser man i Midtjyllands Avis, kan man næsten kun tro, at han allerede har fået stemplet byggetilladelsen. Man hvad, avisens journalister kender selvfølgelig også byrådspolitikerne godt nok til at vide, at A. Enggaard nok skal få sin vilje.

Det kan selvfølgelig godt være, at Enhedslistens to byrådsmedlemmer stemmer imod, men det store flertal ved jo godt, hvornår ”virkeligheden” og ”udviklingen” overhaler kommuneplaner og lokalplaner.

Så A. Enggaard skal såmænd nok få sin vilje – og få fyldt pengetanken op igen.

Og ”udviklingen” kan gå sin skæve gang.

Skidt med hvad borgerne mener, bare de betaler deres skatter.

Jørgen Madsen

Enhedslisten Silkeborg