Enhedslisten skrevet ud af borgmesterens budgetligning

Det er en borgmesters opgave at sørge for, at der er et flertal i byrådet, der kan samle sig om det kommunale budget. Dette foregår på forskellige måder i forskellige kommuner. Her i Silkeborg er det blevet til en ekstremt lukket proces for de partier, som borgmesteren har lyst til at snakke med. Enhedslisten blev således skrevet ud af budgetligningen, allerede inden det første budgetforhandlingsmøde. Mandag formiddag modtog vi en mail om, at borgmesteren ikke mener, der er grund til at invitere os med til forhandlingerne. Det er selvfølgelig hans ret, men vi synes, det er udtryk for kedelig magtarrogance og en del-og-hersk-politik, som vi håber, vi aldrig kommer til at opleve igen – men det kræver nok en ny borgmester.

Budgetudkastet, som er førstebehandlet i byrådet, rummer store potentielle nedskæringer. For blot at opretholde det nuværende serviceniveau så mangler der i hvert fald 40 millioner – 7,4 millioner til sundhed og forebyggelse, 15,3 millioner til børn og unge og 17,5 millioner til ældre og handicap.

Nu sidder borgmesteren så og forhandler med de andre partier i byrådet om, hvordan man kan begrænse skaderne. Det ender selvfølgelig med et budgetforlig, hvor alle partiledere kan komme ud med store smil og rose egen indsats i budgetforligsdrøftelserne. Derefter skal vi i Enhedslisten nok få at høre, at vi jo heller aldrig vil tage ansvar for noget som helst.

Enhedslistens budgetordfører, Jørgen Madsen, kan synge med på sangen ”Vi er dem de andre ikke vil lege med”.
Billedet er taget fra kommunens tv-dækning af byrådsmødet