Frivillige i den israelske hær gavner ikke Israel

At støtte den nuværende israelske politik ødelægger mulighederne for en tostatsløsning

Christian Juhl sort
Af Christian Juhl (MF)

Den lokale Bo NN blev lørdag interviewet i Midtjyllands Avis. Han har arbejdet som frivillig for en israelske hær, IDF.Han udtaler, at han har ladet sig provokere af min og Enhedslistens holdning til konflikten mellem Israel og Palæstina.
Jeg tror nu, at han bliver nødt til selv at tage ansvaret for sine handlinger.
Jeg har selv brugt en del tid på at forstå den mere end 60 år gamle konflikt, både ved at drøfte med palæstinensere og israelere og ved at besøge de to lande.

Efter 2. verdenskrig var Danmark i 1948 et af de første lande, der anerkendte den nye stat. Palæstinenserne hævdede, med opbakning fra FN, deres ret til også at have deres eget land.
Jeg var som ung begejstret for det nye Israel, ikke mindst fordi de eksperimenterede med fælles ejendom i kibbutzerne og med at udvikle et velfærdssamfund med stor indflydelse til de folkelige organisationer, ikke mindst fagforeningerne.
Den begejstring er dog kølnet af i takt med, at Israel ikke vil acceptere, at palæstinenserne også får deres eget land.

Ja, Israel har besat hele det område, som var aftalt, skulle være Palæstina.
Under besættelsen har Israel flyttet op mod 600.000 israelere ind i den besatte Vestbred i de såkaldte bosættelser. Desuden har de blokeret Gazastriben, så det mest af alt ligner verdens største åbne fængsel. Det er ikke muligt at rejse eller bringe varer ud eller ind af området uden de israelske myndigheders tilladelse.
I sommer bombede Israel som bekendt Gaza og dræbte omkring 2000, fortrinsvis civile i Gaza. Israel råder over Mellemøstens mest moderne hær, finansieret af USA.

Den israelske regering, fører i disse år en politik, der er ved at sætte al opbakning til landet over styr. På de årlige møder i FN, er det stort set kun USA, som bakker den israelske regering op. I EU har man sat forhandlinger om Israels særlige handelsaftale med EU i stå med baggrund i bombningerne af Gaza i sommer. Mange lande anerkender i disse måneder staten Palæstina i protest mod at Israel har afvist forsøgene på de USA-ledede fredsforhandlinger.

Da Enhedslisten, SF og IA før jul stillede forslag om at anerkende Palæstina, fin vi en henvendelse fra 660 fremstående israelere, politikere, forfattere, tidligere befalingsmænd i hæren og tidligere forman for Knesset. De opfordrede indtrængende Helle Thorning-Schmidt og hendes regering til at anerkende staten Palæstina – for Israels skyld. De frygtede også, at den israelske regerings krigeriske og destruktive politik er med til at ødelægge mulighederne for at udvikle Israel.
I en sådan situation forekommer det besynderligt, at danskere vælger at melde sig til at arbejde som frivillig for den israelske hær.

Jeg vil opfordre alle, der har varme følelser for Israel, til at støtte fredsbevægelsen og de folkelige kræfter i Israel, der ønsker forhandling og fred med palæstinenserne. At støtte den nuværende politiske linje i landet kan kun ødelægge muligheden for at de to lande kommer til at leve fredeligt side om side.
Et læserindlæg giver ikke mulighed for at komme ind på særlig mange detaljer i den komplicerede konflikt. Derfor har jeg tilbudt Bo NN at deltage i en debatmøde med ham. Det håber jeg, han har både mod på og lyst til.

Bo har givet tilsagn til et offentligt møde med Christian Juhl i februar. Når datoen foreligger, bringer vi den her på siden. (red.)