I får et gæt…

Silkeborg Kommune vokser, og Silkeborg Kommune vokser hurtigt.

Vi har lige brudt isen og er nu i top10 blandt de kommuner med flest indbyggere. Kolding Kommune er nu i bakspejlet, og Viborg er næste kommune at fange fra vores position i overhalingsbanen på motorvejen. Hvad man så end kan bruge sådan en top10 placering til.

Som byrådsmedlem får jeg tit og ofte at vide, når jeg behandler lokalplaner, at vi skal imødekomme bygherrers og udviklers ønsker og krav, når vi laver lokalplaner, fordi vi netop skal have flere borgere til kommunen. Ja, til tider er det ikke engang ønsker og krav, vi bliver mødt med fra udviklerne og bygherrerne; så er det tæt på trusler om, at de da bare bygger i en anden kommune, hvis vi ikke giver dem, hvad de peger på. Og ikke bare det, de peger på i julekatalogerne. Nej, de skal have det, de peger på hele året rundt, og det uanset hvad naboerne, natur eller mennesker, til de nye boligområder siger.

Så vi skal være rigtigt gode ved dem, udviklerne og bygherrerne, når vi laver lokalplaner, så vi kan få flere borgere til kommunen. Vel og mærke flere borgere til kommuner, som flytter til fra andre kommuner.

Men når vi nu så gerne vil have folk til at flytte til fra andre kommuner, så må alle de nye fra andre egne af landet jo også flytte til de områder af kommuner, som vi udvikler og bebygger med nye etageboliger, rækkehuse og parcelhuse?

Skulle man mene.

Gør de så det? Flytter borgerne fra de andre kommuner mest til Lysbro, til Balle, til Gødvad, til Funder, hvor der er blevet bygget til, i henhold til de mange nye lokalplaner, med tilhørende afvigelser fra kommuneplanen?

I får et gæt på, hvilket område af Silkeborg Kommune, der i forhold til befolkningstal i år har tiltrukket flest borgere fra andre kommuner?  Kun ét gæt.

De af jer, der har læst avisen godt de seneste uger, kender allerede svaret.

Det er et område af kommunen, hvor der ikke har været nye lokalplaner i årevis, men som altså på trods af det stadig nærmest skovler ind med nye borgere, der flytter til fra andre kommuner.

Tankevækkende.

Måske vi skulle lytte lidt mere til, hvad det område af kommunen kan tilbyde nye borgere end på, hvad bygherrer og udviklere ønsker, kræver og nærmest truer sig til?

Peter Sig Kristensen

Medlem af byrådet i Silkeborg Kommune for Enhedslisten