Kampen mod Nordskovvej fortsætter

Udtalelse fra Enhedslisten Silkeborg

nordskovvej_lille

At Naturstyrelsen nu har bøjet sig og frafaldet sin indsigelse mod, at Silkeborg Kommune ødelægger mere natur med Nordskovvej, betyder ikke, at Enhedslisten Silkeborg gør det samme.

Vi er stadig af den overbevisning, at Nordskovvej er et overflødigt projekt – udtænkt og vedtaget af et byrådsflertal, der tager sloganet ‘Bilernes by’ alt for bogstaveligt.

Enhedslisten tager advarslerne om, at biltrafikken er en alt for stor klimabelastning, alvorligt, og vi mener ikke, at vi skal have flere biler ind i byen. Tværtimod! Trafikbelastningen i midtbyen er allerede alt for stor.

Det er desværre en kendsgerning, at Silkeborg Kommune ikke har ofret en eneste krone på at undersøge, om der er muligheder for at nedbringe trafikmængden – alle de mange konsulenttimer er udelukkende brugt på at lave trafikprognoser og vejprojekter. Når man tager i betragtning, at syv ud af 10 trafikprognoser overvurderer fremtidens trafikmængder, mener Enhedslisten, det er et noget løst grundlag at træffe en så indgribende og dyr beslutning som den om Nordskovvej på.

Derfor opfordrer Enhedslisten Silkeborg Vej- og Trafikudvalget til også at overveje og undersøge mulighederne for at nedbringe mængden af biler, der kører ind og ud af byen og for at flytte flere trafikanter over i den kollektive transport. Vi opfordrer til, at man tænker på nye måder og eventuelt kigger sig omkring til både danske og udenlandske byer, hvor man arbejder med netop denne problemstilling.

En ting er under alle omstændigheder sikker: Enhedslisten Silkeborg vil fortsætte arbejdet for at forhindre Nordskovvej, og vi opfordrer alle silkeborgensere til at være med. Naturen er Silkeborgs væsentligste aktiv. Vi skal ikke ødelægge den, blot fordi de lokale politikere ikke kan eller vil tænke på en ny måde.