Klimastrategi skal blive til handlinger

Byrådet i Silkeborg har vedtaget en klimastrategi, som nu skal omsættes til klimahandlinger.

Klima- og Miljøudvalget har fået udarbejdet et bruttokatalog med 60 forskellige handlinger, stort og småt imellem hinanden:

Vindmøller og biogas – cyklisme og elbiler – energirenovering og klimaaftryk ved nybyggeri – ny skov og vådbundsarealer – affaldssortering og genbrug – klimavenlige indkøb og miljømærkede produkter …

Enhedslisten i Silkeborg har i samarbejde med Bedsteforældrenes Klimaaktion og Den grønne Studenterbevægelse sat sig for at give byrådet med- og modspil, når der skal handles.

Vi vil nedsætte nogle åbne arbejdsgrupper, som vil se nærmere på nogle af områderne; f.eks. energi, transport, natur, affald og genbrug. Alle med interesse for klima og miljø kan være med.

Der er stor forskel på, hvor mange forslag til handlinger, der er i hver gruppe. Det er næppe realistisk, at der kan dannes arbejdsgrupper på alle områder. Det må afhænge af interessen.

Målet er at kvalificere os alle, så vi kan møde såvel Klima- og Miljøudvalget som byrådspartierne med et godt udspil frem mod budgetforhandlingerne i efteråret.

For at det skal kunne lade sig gøre, bør arbejdsgrupperne nedsættes inden sommerferien, så de kan fremlægge deres arbejde for os alle i løbet af september.

Hvis du vil være med i en arbejdsgruppe, så kontakt Jørgen Madsen [email protected]

På sidste bestyrelsesmøde besluttede vi at danne Enhedslistens Klimagruppe. Du er meget velkommen til at være med.

Du kan se Klima- og Miljøudvalgets bruttokatalog til klimahandlinger her og en forkortet oversigt her

Link til bruttokatalog

BEMÆRK når du trykker på linket popper der sandsynligvis en reklame for vpn op. Så trykker du bare på den grå knap med teksten “I have a vpn already” hvorefter du får Download adgang (En blå knap) til kataloget. Lidt irriterende? Tilgengæld gratis og rimeligt nemt så længe man ikke kan downloade den direkte fra Kommunen.

Jørgen Madsen