Konkursboet gjort op

Pengene til ældrepleje skal ikke gå til private virksomheder

Jakob02_400
Af Jakob Sølvhøj, folketingskandidat

Konkursboet blev gjort op for åben skærm, da TV2’s anden udsendelse om privatisering af velfærden kørte over skærmen onsdag aften. Vi så, hvordan ældre borgere måtte finde sig i et nærmest konstant skiftende personale i deres hjem, fordi private hjemmepleje virksomheder gik ned på stribe. Udkonkurreret af et stort svensk firma, der efter 18 år i Danmark endnu ikke har bidraget med en eneste skattekrone.

I udsendelsen så vi også, at de dårlige erfaringer med udlicitering af ældreplejen ikke har gjort det store indtryk på en række Christiansborg-politikere. Fra Samuelsen til Corydon blev ansvaret for privatisering af ældreplejen tørret af på kommunerne. De kom let over det, selvom der hviler et tungt ansvar på netop lovgiverne.

Det skal ikke bestrides, at nogen kommuner har håndteret udliciteringen af ældreplejen dårligere end andre, men det helt grundlæggende problem er, at vi har en lovgivning, hvor det er muligt for private aktører at tjene penge på ældreplejen og andre velfærdsopgaver. Når private virksomheder investerer i ældrepleje, gør de det med fortjeneste for øje, og når overskuddet skal sikres, så forudsætter det, at der spares på kvaliteten og udgifterne til personalets løn og ansættelsesvilkår i øvrigt. Det er selve privatiseringens væsen.

Forhåbentlig vil TV2-udsendelsen få mange kommuner til at tøve en ekstra gang med at udlicitere ældreplejen. Men skal vi sikre den bedst mulige kvalitet i ældreplejen og undgå, at ældre borgere med mellemrum skal opleve trygheden i hverdagen forstyrret af nye konkurser, så skal vi have ændret lovgivningen, så vi helt får stoppet privatiseringen.

De skattepenge, som borgerne har betalt til ældrepleje, skal bruges på de ældre og ikke på at sende private firmaers fortjenester i skattely.