Løkkes fremtidsdrømme er et mareridt for alle os andre

Vil gøre samfundet mere ulige, og fællesskabet fattigere

pernille_skipper_web
Af Pernille Skipper, MF, politisk ordfører

I dag har Lars Løkke Rasmussen fremlagt en såkaldt 2025-plan, som han påstår vil styrke vores samfund. Intet kunne være længere fra sandheden. I virkeligheden bliver samfundet mere ulige, og fællesskabet fattigere, hvis Lars Løkke får held med sine omfattende planer.

SU-massakre smider unge af uddannelsestoget
Lars Løkke vil gøre uddannelsessystemet mere robust ved at gøre massivt indhug i SU’en. Enhver kan høre, at det er det rene volapyk. I virkeligheden vil regeringens SU-massakre smide en masse unge mennesker af uddannelsestoget, og når færre tager en uddannelse, bliver hele vores samfund fattigere. Spareplanen vil især gå hårdt ud over kasseassistentens og skraldemandens børn, som så hverken kan få økonomisk hjælp af deres forældre eller en SU, de kan klare sig for.

Fra hårdt job til sygeseng
Regeringen vil også hæve pensionsalderen med et halvt år. Det er en hån mod alle de mennesker, der har betalt til fællesskabet i årtier, har haft et hårdt fysisk arbejde hele deres arbejdsliv, og som nu får kortere tid på pension, hvor de har kræfter til at lege med børnebørnene eller rode i haven. Det rammer hamrende socialt skævt. Er det den tak, vi vil give de mange mennesker, som har slidt for fællesskabet i størstedelen af deres liv?

Fra velfærd til skatterabatter
Lars Løkke påstår, at velfærden bliver styrket, fordi der bliver lagt op til omkring 0,5 pct. vækst i den offentlige sektor. Men jeg ville aldrig købe en bil af den mand uden at kigge under motorhjelmen først. For 0,5 pct. er en væsentlig underfinansiering i forhold til befolkningsudviklingen. Vi er ikke i nærheden af at kunne holde bare det niveau, der er i velfærden i dag. Derfor vil regeringens 2025-plan betyde endnu flere nedskæringer på vores velfærd. Pengene bliver blandt andet brugt til at sænke topskatten med fem procentpoint på den del af indkomsten, der er under en million kr. De, der tjener en mio. kr. eller derover, får den største skatterabat. Der er rigtig nok også lempelser i skatten for de lavest lønnede på arbejdsmarkedet, men det står slet ikke mål med de topskatterabatter, de rige modtager. Og alle med lave indkomster uden for arbejdsmarkedet – folkepensionisten, dem, der er for syge til at arbejde, dem, der ikke kan finde et job – får ingenting. Tværtimod skal de på grund af en række asociale forringelser holde for, så millionærer og store virksomheder kan få skattegaver. Det er simpelthen en forkert måde at bruge pengene i den fælles kasse på.

Sig nej til Løkkes skrækscenarie
Lige samfund klarer sig bedre end ulige samfund. Lige fra mindre kriminalitet til bedre folkesundhed. Lars Løkkes 2025-plan vil gøre vores samfund mere ulige, og den vil påføre vores velfærdssamfund dybe sår ved at lade blandt andet studerende og ældre betale for topskatterabatter.

Jeg håber, at så mange så muligt vil være med til at sætte en kæp i hjulet på Lars Løkkes planer. Vi skal gøre alt, hvad vi kan – på sociale medier, på gader og torve og på uddannelsessteder og arbejdspladser. Vi skal forhindre, at Lars Løkkes asociale fremtidsvision nogensinde bliver til virkelighed.