MIDTJYSKE FORSKELLE

Om det er grunden til, at Viborg Fodsports Forening ligger nr. 3 i Superligaen, og Silkeborg Idrætsforening “kun” nr. 8, skal jeg ikke kunne sige, men jeg bider i denne tid mærke i en stor forskel i det midtjyske.

Mellem Viborg Kommune, hvor jeg arbejder, og Silkeborg Kommune, hvor jeg er valgt.

I Viborg Kommune putter man således ikke med, hvor stor en udfordring 2024 budgettet bliver. Det bliver meldt ud, at den er på 60 millioner kroner. Det er således den nette sum, Viborg Kommune for over to måneder siden har meldt ud i offentligheden, at der skal findes til et sparekatalog for mulige besparelser.

Hvad er det tilsvarende beløb så i Silkeborg Kommune?

Tja, det ved offentligheden ikke, men jeg ved det godt som byrådspolitiker. For modsat i Viborg Kommune, hvor det står i en åben sag, står tallet i Silkeborg Kommune i en lukket sag til Økonomi- og Erhvervsudvalgets møde tirsdag i denne uge.

Der er ingen begrundelse i sagen for, at den er lukket. Så det kan jeg, som ikke sidder i Økonomi- og Erhvervsudvalget, og de andre 23 byrådskolleger, som heller ikke gør, så gætte os til. Mit gæt på baggrund af erfaring er, at det er fordi, der er tale om en et “forberedende internt arbejde af forvaltningsmæssigt karakter”, som ikke er omfattet af offentlighed. Det plejer i hvert fald af være forklaringen på, at meget skal være lukket i Silkeborg Kommune, som er åbent i Viborg Kommune og mange andre kommuner, selvom “arbejdet” har samme “karakter” på tværs af kommunegrænserne.

Med andre ord, vi gør i Silkeborg Kommune ganske tit brug af gummiparagrafferne i lov om offentlighed i forvaltningen, så vi kan lukke ned for borgernes forståelige nysgerrige blikke.

Mens Viborg Kommune tager fronten tidligt i lignende tilfælde, som borgmester Ulrik Wilbek gjorde det for 2 måneder siden. Eks-håndboldtrænerens meldte bl.a. ud, at den tidlige udmelding handlede om at have god tid, så det er muligt at indfase evt. besparelser, uden at det kommer til at gå for stærkt.

I Silkeborg Kommune arbejder vi med det modsatte, med dårlig tid. Rutchebane-økonomi blev det sidste år kaldt af en af byens faglige organisationer. Vi har lagt kursen igen i år til det samme. I Viborg Kommune starter de i februar med konkrete tal på bordet i offentligheden, i Silkeborg Kommune starter vi i april uden konkrete tal på bordet i offentligheden.

Det lukkede og sene Silkeborg Kommune gør opgaven vanskeligere politisk at arbejde med. For vi kan ikke få offentligheden med til at arbejde med de mulige besparelser, før det er for sent at få deres perspektiver med ind i maskinrummet. Vi kommer til at savne medarbejderes og de faglige organisationers, rådenes og bestyrelsers samt borgernes perspektiver, hvilket ærgrer mig.

Tænk sig, hvis vi gjorde som i Viborg Kommune. Måske vi ligefrem så igen ville ligge til bronze i fodsport i år?

Peter Sig Kristensen, byrådsmedlem for Enhedslisten i Silkeborg Kommune