Økologi i offentlige køkkener

Regeringen har lanceret en målsætning om, at 60 % af maden i offentlige køkkener skal være økologisk i 2020. I Enhedslisten har vi i mange år arbejdet for økologimålsætninger i de offentlige indkøb og bakker op om regeringens mål, selvom vi gerne så at målsætningen var højere.

oeko

Indtil videre er det kun Københavns Kommune (økologiandel på 74,4 %) og Albertslund kommune (økologiandel på 62,9 %) der lever op til målsætningerne. Der er derfor et vigtigt arbejde der skal gøres i alle andre kommuner. På finansloven for 2012 afsatte Enhedslisten og regeringen en pulje på 28 mio. i 2012 og 2013, som kommunerne kunne søge til at omlægge køkkenerne til mere økologi. Derudover stiller Økologisk Landsforening gratis rådgivning til rådighed for kommunernes køkkener, forvaltninger og indkøbsafdelinger.

Enhedslisten vil arbejde for, at der i Silkeborg Kommune bliver formuleret konkrete målsætninger for økologiandelen i de offentlige indkøb på mindst 60 % i 2020, og at der bliver vedtaget en konkret plan for, hvordan målsætningerne nås.