Pressemeddelelse om partihop og partiskat i Ø

Det er nærmest blevet en hel sportsgren at lave partihop både på Christiansborg men også i de 98 byråd. I Enhedslisten er vi af den opfattelse, at man ikke bliver valgt alene som person, men i høj grad på baggrund af den politik det parti har, som man stiller op for og bliver valgt ind for. Vi betragter det derfor som en slags tyveri af mandater, når en folkevalgt vælger at tage sit mandat med sig over i et andet parti. Derfor har vi et princip om, at hvis man rager uklar med partiet og vælger at tage sit gode tøj og forlade partiet, så bør man også forlade den valgte post, så en suppleant fra partiet kan overtage pladsen.

Omvendt tager vi heller ikke i Enhedslisten mod ”hælervarer”, så ønsker en folkevalgt partihopper at blive medlem af Enhedslisten, så kan det kun ske efter vedkommende har forladt den valgte post og overdraget den til det parti, vedkommende var valg for.

Når vi lige ser bort fra Birchs skriveri til Peter Sig Kristensen i store helsidesannoncer her på det seneste, så har Enhedslisten kun få og små sponsorer. En stor del af partiets økonomi stammer derfor fra den ret store partiskat. Enhedslistemedlemmer er generelt ikke bange for at betale skat, og således heller ikke partiskat. For byrådsmedlemmer gælder der en tommelfingerregel om, at man betaler 1/3 af vederlaget til partiet.

Begge dele skriver kandidaterne under på – her er det Peter Sig Kristensen og Søren Thomsen.