Protest mod nye kampfly

nej-tak-kampfly-su-2-copy

Fredag den 27. maj er der over hele landet protester mod planerne om at bruge voldsomt mange penge på at købe nye kampfly – også i Silkeborg. Vi skal ganske enkelt ikke finde os i, at regeringen bruger milliarder på krigsmateriel, samtidig med at den skærer dramatisk på velfærden.

Med regeringens ønske om at Danmark skal købe F35 – Joint Strike Fighter er der lagt op til en snarlig politisk beslutning omkring køb af nye kampfly. Mange danskere ønsker en reel offentlige debat, hvor også det grundlæggende spørgsmål inddrages: Har Danmark overhovedet behov for at investere i nye kampfly?

Et markant flertal af den danske befolkning er modstandere af køb af nye kampfly. Politikerne bør være lydhøre, tage en fordomsfri og demokratisk debat og bringe de politiske beslutninger i overensstemmelse med flertallets ønsker.

Dette ved vi om de påtænkte kampfly:

De skal ikke blot bruges til forsvar af Danmark og dansk territorium – men skal bruges i krig, også uden mandat i international lov.

De er våben til angreb og aggression. Ikke de optimale forsvarsvåben.

Det er Danmarkshistoriens dyreste våbenhandel. Den støtter udenlandsk rustningsindustri.

Pengene kan bruges langt bedre til gavn for den brede danske befolkning – f.eks. til at skabe arbejdspladser og stoppe nedskæringer, der går hårdt ud over velfærd.

Hvis du har lyst til at være med til at protestere mod det vanvittige køb af kampfly, skal du blot møde op fredag den 27. maj, klokken 15 i Indelukket. Her deler vi løbesedler ud til alle, der er på vej til Nye Hede Rytmer.

Du kan læse mere på kampagnegruppens hjemmeside og på Facebook (links åbnes i nyt vindue). Du kan også læse mere om demonstrationen på Facebook.