Skal Silkeborg Kommune skifte bank?

Jyske Bank hjælper skatteunddragere

Af Lene Fruelund, byrådsmedlem

Det er helt utåleligt og harmer mig – og sikkert også mange andre – voldsomt, at vi endnu engang har set afsløring på DR af bevidste succesfulde forsøg fra selskaber og rigmænd M/K på at undgå at betale skat her i landet. Vi kæmper for øjeblikket med en regering, der mener kommunerne skal betale 2,4 mia. i omprioriteringsbidrag, penge der kun kan hentes ved at spare på daginstitutioner, skoler, ældreomsorg m.m. Tænk, hvis alle disse spekulanter betalte deres skat, som lovlydige borgere gør, så ville det ikke være nødvendigt med disse evindelige besparelser. Og tænk, hvis SKAT havde tilstrækkeligt mange ansatte, så de blev i stand til at finde svindlerne og forsøge at lukke af for trafikken i stedet for, at vi skal præsenteres for de fuldbyrdede skatteunddragelser i milliardkronersklassen af journalister. Hvorfor er det ikke Skats egne folk, der finder ud af det, for det er for sent?

For godt et år siden – helt præcist d. 23/2 2015 besluttede byrådet i Silkeborg enstemmigt, at vi i Silkeborg Kommune ønsker at undgå at handle og/eller indgå aftaler om leverancer af varer eller tjenesteydelser med selskaber eller firmaer, der benytter skattely.

Efter at have set endnu en blodtryksforhøjende udsendelse i DR, dukker et spørgsmål op, om ikke der bør laves en tilføjelse til denne beslutning, som præciserer, at vi som kommune heller ikke ønsker at handle eller indgå aftaler med banker, der hjælper kunder med at gemme deres penge i skattely. Jyske Bank var også nævnt i udsendelsen, og det blev klart dokumenteret, at de har været kunder behjælpelige med at gemme penge i skattelyet Panama. Det står dog ikke stjerneklart, om de har stoppet den form hjælp til deres kunder, når de mod bedre vidende kan påstå, at de aldrig har ydet en sådan hjælp. Det kunne kalde på et ærligt og oprigtigt svar fra direktør Anders Dam og et løfte om fremtidig hæderlig bankvirksomhed. Alternativt kan kommunen vælge en anden bank.