Skal vores retspolitik sættes under administration ?

Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen er enige på et område

Christian Juhl, Enhedslisten.
Læserbrev af Christian Juhl, MF

Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen er enige på et område:

De vil begge gerne have, at Danmark fortsat er medlem af EUROPOL.

Men den danske retsundtagelse, der blev vedtaget efter danskernes nej til Maastricht-traktaten, står i vejen for deres drømme.

Helle og Lars vil derfor have en folkeafstemning, så retsundtagelsen kan erstattes af noget, de kalder en tilvalgsordning, hvor Folketinget får en blankocheck til at afgive suverænitet til EU på retsområdet.

Helle og Lars fortæller os ikke, hvorfor EU skal have et overnationalt EU-politi, eller om de ønsker, at EU skal have et overnationalt politikorps på linje med FBI.

De fortæller ikke, hvilke fordele, der måtte være ved en overnational retspolitik i EU, og de undgår at fortælle, hvem der skal overvåge det nye EU-politi, så vi undgår magtmisbrug. De tier helt stille med, hvad det vil betyde for dansk strafferet og borgernes retssikkerhed, hvis Danmarks retspolitik underlægges EU.

De påstår,  at retsundtagelsen er et problem for bekæmpelse af kriminalitet.

Det lyder godt, at Folketinget fra sag til sag kan forholde sig til et samarbejde, og at man med en vetoret vil sikre sig imod, at EU får magt over vitale områder. Men de glemmer, at fortælle, at en tilvalgsordning er en ensrettet vej. Når dansk suverænitet først er givet til EU over et område, kan området ikke tages tilbage – medmindre vi melder os ud af EU.

De to fortæller heller ikke, at når EU har fået magt over et område, gælder der ingen vetoret i forhold til EU’s forvaltning og lovgivning inden for området. På de områder, hvor EU har magt, vil det være EU-kommissionen, der har monopol på at stille lovforslag, og Danmark vil kun have 1,1 % indflydelse ved afstemningerne i EU’s ministerråd. Det betyder i realiteten, at borgerne ikke længere vil kunne stille folketingspolitikerne til ansvar for den førte retspolitik.

Demokratiet bliver undermineret, og retssikkerheden vil blive svækket.

De to øver sig på skræmmeargumenterne. Det er til skade for vores demokrati.

Kære Helle og Lars: Fortæl os, om I ønsker et EU-FBI, og fortæl os, hvad alternativerne er, og hvad det vil betyde for demokratiet og retssikkerheden, hvis EU skal have magt over dansk retspolitik.

Så har vi en chance for en afstemning på et reelt grundlag.