Socialdemokraterne prioriterer forkert

Der skal ryddes op efter Thulesen Dahl, Løkke og Vestagers katastrofe

Af Christian Juhl, arbejdsmarkedsordfører for Enhedslisten

”Vi har de penge, vi har. Dagpengesystemet må ikke blive dyrere”. Sådan lød ordene fra Helle Thorning-Schmidt i første maj. Ugen efter var der ingen smalle steder. Regeringen fortæller, at de vil bruge 610 millioner kr. på nye skatterabatter til virksomhederne. Det ville være nok til at halvere genoptjeningsperioden til dagpenge. Endda godt og vel..

Der er penge i kassen. Regeringen vil bare hellere bruge dem på skatterabatter end på at skabe et trygt dagpengesystem. Det er et spørgsmål om prioritering. Og regeringens prioritering er ganske uforståelig.

De 610 millioner kr. skal nok varme lidt i erhvervslivets kassebeholdning. Mange virksomheder har i forvejen rekordstore overskud. Der er ingen garanti for, at skattelettelser giver nye arbejdspladser. Ja, usikkerheden er så stor, at finansminister Corydon ikke engang tør sætte tal på.

Kan det passe, at det er socialdemokraternes politik hellere at give rabatter til erhvervslivet end et trygt dagpengesystem for os alle ? Fire milliarder blev der brugt til selskabsskattelettelser, tre milliarder røg til topskattelettelser, men ingen penge til et holdbart dagpengesystem.

Det er nødvendigt at få ryddet op efter den dagpengekatastrofe, som Thulesen Dahl, Løkke og Vestager efterlod. Så store ødelæggelser kan ikke rettes op uden penge. Mere end 51.000 har mistet retten til dagpenge.

Pengene er der. Det er alene et spørgsmål om prioritering, fru statsminister.