Sociale medier – en gave til demokratiet

De lokale politikere skal også med

Af Peter Sig Kristensen

I onsdagens udgave af Midtjyllands Avis har Viggo Thinggaard et godt indspil i anledning af nytåret. Han taler for mere fairplay, respekt og anstændighed i den politiske debat. Men samtidig er min vurdering, at han rammer ret meget forbi, når han giver de sociale medier en stor del af ”æren” for, at de værdier ikke er tilstrækkeligt i fokus.

De sociale medier er nemlig en kæmpestor gave til demokratiet – når vi bruger dem rigtigt som borgere, politikere og medier. Som det gælder med alle nye medier, kræver det bare en god portion erfaring at få det nye til at virke.

Et godt eksempel fra vores lokale andedam, Silkeborg Kommune, kan vi hente i den mest engagerede samfundsdebat i den nuværende byrådsperiode, debatten om skolestrukturen. Selv her godt et års tid efter, at den debat kulminerede, er der stadig mere end 3.000 medlemmer i den aktive Facebook-gruppe om emnet. Til sammenligning er der vel under 1.000 partimedlemmer samlet set i kommunen? For det meste holder politikerne sig på afstand af gruppen, hvilket er ærgerligt, da politikerne dermed ikke engagerer sig i dialogen med borgerne om et så væsentligt emne. Nogle af dem forklarer det med, at det verbalt går for hårdt for sig i gruppen. Og ja, der kommer fra tid til anden en skarp markering i gruppen, og den er nogle gange vendt mod politikerne. Generelt foregår alt dog i god ro og orden.  Langt de fleste borgere er ganske civiliserede, og mange tager ansvar for at styre debatten, hvis den stikker af.

Jeg vurderer, at grunden til politikernes gentagne beklagelser over de sociale medier er, at det ikke er dem selv, der styrer slagets gang. Som de gør i partierne, i byrådssalen, til debatmøder og de andre langt hen ad vejen ualmindeligt gammeldags politiske sammenhænge, som politikerne selv kontrollerer.

Så kom ind i kampen på de sociale medier, vil jeg opfordre Viggo Thinggaard og øvrige lokale politikere til.

Vi kunne jo starte med – på tværs af partier og måske med hjælp fra Midtjyllands Avis – at lave et fedt rum for politisk debat på de sociale medier til det kommende kommunalvalg i Silkeborg Kommune. Det kunne godt tænkes at få 5.000+ borgere med. Nogle flere, end der kommer til alle vores debatmøder til valget – tilsammen.

Vil I andre med?

Eller tør I ikke møde folket, hvor de er?