Sort vækst versus grøn vækst

Lad os kæmpe for grøn vækst i Silkeborg

Af Peter Sig Kristensen

I de seneste dage, uger og måneder har Midtjyllands Avis haft fokus på Silkeborg Kommune i det lidt længere perspektiv med blandt andet en ekstraordinær stor indsats fra avisens side i anledning af kommuneplanen. Tak for det.

Senest har Midtjyllands Avis i tirsdagens avis sat fokus på den forventede vækst i kommunens indbyggertal de kommende år, ud fra den nys offentliggjorte befolkningsprognose. Befolknings-prognosen forudser ”sort” vækst. En vækst, som stort set er forbeholdt det sorte bånd af motorvejen, som nu strækker sig øst-vest fra Sejs-Svejbæk til Funder.

Kommuneplanen og prognosen – og valget til efteråret – burde vække en debat blandt os med hang til Silkeborg Kommune om, hvilken farve vækst vi ønsker os, når Udviklingen med stort U nu rammer os med motorvejen.

Måske vi kunne lære noget af kommunerne langs E45, som har været på noget nær samme rejse. Inspirationen kan vi f.eks. hente fra Hedensted Kommune. Her er kommunen delt nord-syd af E45, men for at forebygge en deling af kommunen taler de i kommunen om HedenStederne som aktive lokalområder i hele kommunen, som alle ønsker andel i den vækst, som motorvejen fører med sig.

Måske vi kunne bruge begrebet SilkeBorgerne til det samme. Til at skabe en fælles identitet på tværs af en kommune, som trods et nyligt ti års jubilæum stadig ikke er helt vokset sammen.

Jeg vil gerne slå et slag for, at vi i den forbindelse sammen kæmper for ”grøn” vækst i Silkeborg Kommune. Grøn vækst er en anden form for vækst end den sorte af slagsen:

• Grøn vækst er vækst baseret på grøn energi, hvor vi allerede har en styrkeposition i det lokale erhvervsliv.
  • Grøn vækst er vækst baseret på grøn bosætning, hvor vi alle steder i kommunen integrerer bosætningen i den smukke og varierede natur.
  • Grøn vækst er vækst baseret på en kommune i bæredygtig balance, hvor der satses på udvikling af både by og land, og ikke alene de lokalområder, som har motorvejen i baghaven.

Samtidig kan vi tage livet af målet om de 100.000 indbyggere. Det giver et helt forkert fokus at stirre enøjet på et tilfældigt tal frem for at debattere, hvilken slags vækst vi ønsker.

Hellere 98.000 indbyggere i en kommune i ”grøn” vækst end 102.000 indbyggere i en kommune delt mellem nord og syd af bevidstløs ”sort” vækst.