Stadionbyggeri eller gang i anlæg for alle borgere?

Indlæg af Ole Steen Jensen, formand for Offentlig Branche, 3F Silkeborg

ole steen

Det er spændende læsning at sætte sig ned og læse Silkeborg Kommunes anlægsoversigt for 2013-2016. Nu hvor det nye stadion fylder så meget i debatten, kunne det måske være på sin plads at nævne at Silkeborg Kommune har udsat anlægsudgifter til gavn for alle borgere og beskæftigelsen i Silkeborg Kommune for hold nu fast 1.155.923.000 til efter 2016, du læste rigtigt 1 milliard 155 millioner og 923.000 gode danske kroner.
For bare lige at nævne nogle af projekterne:

Vedligehold af almenboliger, Renovering vejbelysning, Bypark, Vejforlængelser, Omfartsveje, Renovering af torvet, Cykelstier, Renovering af gågaden, Havneområdet, Jernbaneoverskæringen i Silkeborg, Søsportscenter, Renovering af søbade, Udbygning Svømmecenter Nordvest, Kulturhus Them, Modernisering af Thorning Skole, Modernisering Vestre Skole, Udvidelse og Renovering af Funder Skole, Renovering af Resenbro Børnehave og Fårvang Børnehave, Ny/ ombygning indenfor Handikap og Psykiatriområdet, Plejehjem til ældre handikappede borgere.

Det var bare for at nævne nogle enkelte af de projekter som Silkeborg Kommune har valgt at udsætte til efter 2016.
I en tid hvor der fra politisk hold hele tiden prædikes om at nu skal vi have gang i hjulene, er det tankevækkende læsning, alle disse projekter vil sætte gang i beskæftigelsen på en gang og genere en bedre hverdag for borgerne.
En bedre hverdag for børnene der vil kunne sikres en sikker skolevej og en skolegang der ikke er præget af skimmelsvamp, træk, uhumske toiletter, nedslidte skolegårde uden fritidsmuligheder og gamle undervisningsmidler.
En sikker trafikafvikling hvor vores veje er renoverede og trafiksikre, hvilket vil medføre færre trafikuheld og færre omkostninger til afhjælpning af trafikskader, samt mindre ventetid i myldretiden.
En attraktiv bymidte for både de handlende og kunderne, samt grønne områder og fritidsmuligheder der ikke er nedslidte og forsømte til gavn for borgernes rekreation og velvære.
I stedet vælger Silkeborg Kommune at smide penge efter bygningen af et stadion, der er til gavn for eliteidrætten og benyttes af et fåtal af Silkeborg Kommunes indbyggere.
Så valget er dit op til det kommende byrådsvalg, skal dine skattepenge bruges på at støtte en professionel forening, eller vil du hellere investere dine skattepenge i noget der gavner flertallet i Silkeborg Kommune.
Jeg ved godt hvad jeg vælger, hvad gør du?