Støttemanifestation foran jobcenteret i Hørning

I dag samledes 20-30 mennesker foran jobcenteret i Hørning – og de kommer igen på torsdag

20140701_143847

På torsdag klokken 16 vil de demonstrerende komme med en opfordring til solidaritet med de, der rammes af regeringens asociale love og kommunale nedskæringer.

Enhedslistens folketingsmedlem Christian Juhl holder tale ved demonstrationen.

20140701_143505

Gennem sin sultestrejke foran jobcenteret i Hørning har Irene J. gjort opmærksom på en række problemer, som tusinder arbejdsløse i Danmark rammes af.

·      Gensidig forsørgelsespligt

Før kontanthjælpsreformen kunne samlevende modtage sociale ydelser. Det kan man ikke længere, hvis man bor sammen med en kæreste eller ægtefælle, som har en indtægt eller en formue.

Det er ydmygende for både mænd og kvinder pludselig at stå med hatten i hånden og lade kæresten punge ud.

·      Syge mennesker behandles respektløst – og ingen bliver raske af at miste sygedagpengene

Mange syge mennesker sendes rundt i systemet uden at få hjælp. Syge mennesker er de letteste ofre, der normalt ikke råber op, derfor er de specielt udsatte.

Succeskriteriet for kommunerne er, at en hvilken som helst reduktion i udbetalingen af ydelser er en succes. Hvis man alene anskuer problemstillingen ud fra et økonomisk perspektiv, er det naturligvis rigtigt. Desværre er reduktionen i udbetalingen af sygedagpenge sjældent opnået, fordi folk er blevet raske, men oftest fordi man har klappet kassen i.

·      Kontanthjælpsreformen rammer i særlig grad de unge mellem 25 og 30 år

De arbejdsløse unge mellem 25 og 30 år må ofte forlade deres bolig, fordi de ikke længere har råd til at bo i den. Ofte bliver de afhængige af, at venner og familiestiller en sofa til rådighed, og flere bliver hjemløse. Samtidig skal de være uddannelsesparate. Men hvem kan læse lektier uden tag over hovedet eller et skrivebord med pc?

Men nu har vi fået nok!

Vi vil ikke længere finde os i at folk bliver behandlet respektløst og får ødelagt deres liv af asociale love.

Vi kræver ganske enkelt anstændighed!

Derfor står vi foran jobcenteret i Hørning torsdag den 3. juli kl. 16-18.

Hvis du vil vide mere, kan du kontakte Maria Temponeras på maria.temponeras[snabel-a]gmail.com.