Styrkeprøven – den græske befolkning mod EU-eliten

En græsk befolkning i knæ vil efter nyligt valg trodse kravene fra EU’s elite

syriza
Af Karen Marie Møller

Grækerne har siden finanskrisen i 2008 måttet lægge ryg til en katastrofal, neoliberal hestekur. Denne hestekur/spareplan er lavet i et samarbejde mellem den tidligere regering og ”Trojkaen” – det vil sige repræsentanter fra EU-kommissionen, Den europæiske centralbank og Den internationale Valutafond (IMF). Hestekuren skulle angiveligt rette op på den græske økonomi, men i stedet er den lagt i ruiner. BNP (bruttonationalproduktet) er faldet med mere end 25%, arbejdsløsheden er steget til 27%, og for unges vedkommende er arbejdsløsheden på mere end 50%. Dette på trods af at alle ”reformerne” (læs: nedskæringerne) netop skulle have den modsatte virkning. Grækerne oplever nød og fattigdom, og antallet er selvmord er eksploderet.

EU’s hjælpepakker har bevisligt ikke hjulpet den græske befolkning. De har hjulpet de banker, der så villigt og ansvarsløst lånte penge ud, da økonomien buldrede derudad, og de tjente styrtende med penge. 77% af de milliarder, EU’s skatteborgere har måttet spytte i hjælpepakker, er gået til bankerne.

Nu tager grækerne livtag med den politik, som Grækenlands økonomiske elite (og skatteunddragere) og Trojkaen driver dem mod afgrunden med. I stedet insisterer grækerne på at afdrage restgælden i det tempo væksten muliggør det. De kræver fokus på beskæftigelse og arbejdspladser frem for nedskæringer.

Det bliver spændende at se, hvordan EU vil takle den situation og spændende at se, på hvilken side de danske socialdemokrater stiller sig.