Trafiktælling på Århusbakken

Af Mikael Hasle, byrådskandidat

Mandag d. 23/10 fra kl.7.30 kl.8.15 foretog seks medlemmer af Enhedslisten en trafiktælling på Århusbakken. Formålet var at finde ud af, hvor lang tid bilisterne i myldretiden om morgenen skal holde i kø for at komme på arbejde i den centrale del af Silkeborg. Myldretidstrafikken er en væsentlig begrundelse for at rydde skov til fordel for asfalt og anlæggelse af Nordskovvejen.

Enhedslisten har hele tiden været modstander af Nordskovvejen, og har flere gange tilkendegivet, at bilisterne nok godt kan tåle at holde i kø i 5-10 min. i myldretiden morgen og aften; det er for intet at regne mod kø-kørsel rigtig mange andre steder.

Nu har vi så konstateret ved dagens trafiktælling, at der slet ikke er tale om at bilisterne holder i kø overhovedet – i hvert fald ikke om morgenen.

Her er tallene:

Der kom 528 biler på Århusbakken ved Mågevej. Heraf drejede 108 fra til sygehuset eller SoSu-skolen. Kun i 95 af bilerne sad mere end én person!

Det tidspunkt, hvor trafikken var tættest, fra 7.45 – 8.00, tog det op til 4,1 min. at komme fra Sportscenteret til afkørslen i rundkørslen neden for bakken. Ti minutter før og ti minutter efter dette tidsinterval tog det 2,4 – 2,6 min. at komme fra Sportscenteret til afkørslen i rundkørslen. Og det kan næsten ikke gøres hurtigere, hvis man vil overholde færdselsreglerne og stoppe for rødt og holde tilbage i rundkørslen for biler fra venstre.

Det er således ikke morgenmyldretidstrafikken, der dokumenterer et behov for Nordskovvej. Så lad os i stedet bruge de 73 mio. kroner, der er afsat i budgettet til Nordskovvej, til at anlægge noget fornuftigt – for eksempel cykelstier og aflåst cykelparkering ved indfaldsvejene fra motorvejen, så flere får lyst til at parkere der og cykle det sidste stykke på arbejde. Det er sundt, og det er sund fornuft.