Vi er ikke de 31 klogeste i kommunen

Det kommer måske som et chok for mange, men vi 31 medlemmer af Silkeborg Kommunes byråd er ikke de klogeste hoveder i kommunen.

Vi er i byrådet i Silkeborg Kommune til gengæld de 31 borgere i kommunen, der har fået det ærefulde hverv, i samfulde fire år, at træffe beslutninger på borgernes vegne.

Når det nu er sådan, at vi ikke er de klogeste, men vi til gengæld er dem, der beslutter, er det på alle måder velkomment, sundt og naturligt, at borgere giver sig til kende på alle tænkelige måder, så vi som byrødder får hjælp til at tage de bedste beslutninger. Nogle borgere gør det mere elegant end andre. Nogle gør det ad en kanal, andre af andre kanaler. Nogle gør det selv, og andre via foreninger, meget gamle som helt nye.

I et nyligt læserbrev skriver min byrådskollega Jarl Gorridsen, som en kommentar til de seneste ugers sunde debat om byudvikling i 8600 Silkeborg, at vi skulle prøve at leve uden udvikling.

Det ser jeg virkelig ingen grund til, at vi skulle prøve.

For det er jo en kendsgerning, at vi har udvikling centralt i kommunens hovedstad, og det meste af resten af kommunen, så lad os da bare nyde den lykkelige situation. Og absolut ingen, som jeg har hørt det, ønsker sig en anden situation.

Det, at vi har udvikling i kommunen, og ingen ønsker sig andet, betyder dog ikke, at der kun er en måde, at udvikle kommunen på. Der findes ikke bare den rigtige og den forkerte udvikling, men vi kan som byrødder i hver enkelt sag med en ny lokalplan vælge, hvilken vej vi vil gå.

Der er – for eksempel – alternativer til at bryde med kommuneplanen i stort set alle lokalplaner.

Det er, at følge kommuneplanen i højere grad.

Det ville være ganske naturligt, tænker jeg, eftersom kommuneplanen blev udviklet sammen med borgerne.

Jeg byder alle input til vores beslutninger som byrødder velkommen. Uanset, om jeg er så enige med vindmøllemodstandere, bondehære, naturfredere eller silkeborgskønnere.

Jeg kunne ikke tænke mig at prøve at leve uden borgeres og foreningers aktive deltagelse. Lige så lidt, som jeg kunne tænke mig at prøve at leve uden udvikling.

Peter Sig Kristensen

Medlem af byrådet i Silkeborg Kommune for Enhedslisten