Virksomheder må presses til at ansætte elever

Jakob02_400
Af Jakob Sølvhøj, MF, undervisningsordfører

Undervisningsministeriet har netop offentliggjort de seneste praktikpladstal, og de må siges, at være en trist melding til de mange unge, der netop er gået i gang med en erhvervsuddannelse. Antallet af praktikaftaler er det mindste i seks år, og der er nu næsten 13.000 unge, der mangler en praktikplads. Fra fagforbundet Dansk Metal lyder det, at hvert fjerde medlem arbejder på en virksomhed, der slet ikke har ansat lærlinge, og statistikkerne viser, at halvdelen af landets helt store virksomheder kun ansætter ganske få lærlinge.

Den store mangel på praktikpladser falder sammen med en rekordlav søgning til erhvervsuddannelserne, og det er derfor i bedste fald naivt, når Dansk Industri udtrykker håb om, at manglen på praktikpladser ikke afholder unge fra at søge en erhvervsuddannelse. Selvfølgelig har det konsekvenser for søgningen. Det ville nok også lægge en dæmper på søgningen til landets gymnasier, hvis tusindvis af unge måtte afbryde deres uddannelse, fordi der ikke var pladser nok i 2. eller 3. G.

Det er åbenlyst, at vi ikke får løst praktikpladsproblemet uden politiske initiativer. Der er brug for en ændring af finansieringen af praktikpladserne, så virksomheder, der ikke ansætter elever, kommer til at betale langt mere til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), mens virksomheder der tager mange lærlinge tilsvarende får en øget refusion. Det skal være dyrt for de virksomheder, der ikke vil være med til at løfte et samfundsmæssige ansvar for at sikre uddannelse til alle unge.

Står det til Enhedslisten, skal en ændring af finansieringen ledsages af uddannelsesklausuler, der forpligter alle virksomheder, der udfører opgaver for det offentlige, til at ansætte elever. Det må være et krav i alle landets kommuner, og så må kommunerne også selv gå foran og oprette flere elevpladser. Der oprettes blandet andet alt for få elevpladser på både social- og sundhedsområdet og det pædagogiske område.

Det skorter normalt ikke på politiske besværgelser om, at flere unge må tage en erhvervsuddannelse. Det er på tide, at det følges op med politiske beslutninger, der forpligter både de private virksomheder og de offentlige arbejdsgivere til at ansætte så mange elever, at enhver ung, der ønsker at tage en erhvervsuddannelse, kan være sikker på, at det er muligt at få en praktikplads.