Forbyd atomvåben

Det er FN’s fredsdag i dag

Af Christian Juhl, MF

Nordkorea er ved at udvikle atombomber. Det er noget skidt. Alle ved, hvor katastrofalt det vil være, hvis lande med atomvåben begynder at bruge dem. Men det er ikke i strid med internationale regler, at anskaffe sig atomvåben.

Anders Samuelsen og andre udenrigsministre mener, at vi fortsat har brug for atomvåben.

Men logikken holder ikke. Hvis nogle lande må råde over atomvåben, hvorfor så ikke  Nordkorea ? Jeg har ingen sympati med landets styre, men de føler sig uden tvivl ligeså truet som os. Nogen må stoppe oprustningsspiralens himmelflugt.

Heldigvis har FN færdiggjort en traktat, hvor atomvåben helt forbydes. 121 lande er allerede gået i gang med at ratificere den.

Men den danske regering er ikke med. Jeg synes, Danmark skal støtte traktaten.

Traktaten gør det naturligvis ikke alene. Det er et skridt på vejen. Det næste er at presse Rusland, Kina, USA, Frankrig, England, Pakistan, Israel og Indien til også at være med. De har nemlig alle atomvåben. Så vil vi kunne gribe ind overfor Nordkorea, Iran og andre, der vil have atomvåben. Og dermed starte en nedrustningsspiral.

Vi har brug for en sikker klode med færre farlige våben.

Lad os benytte FNs fredsdag 21. september til at kontakte alle lokale folketingsmedlemmer og opfordre dem til at støtte den vigtige FN-traktat om at forbyde atomvåben.