LOKALPOLITIK PÅ VEJ I DET ABSURDE

De to klart mest kommenterede læserbreve på Midtjyllands Avis´ hjemmeside de seneste dage har været to læserbreve om økonomisk støtte til partier lokalt. Det er dog to læserbreve, som i meget lav grad handler om det emne. Det andet læserbrev – det fra Johan Brødsgaard fra Radikale – er et svar på det angreb på Johan Brødsgaards troværdighed, som det første læserbrev – det fra Morten Høgh og Thomas Tonsberg Schlie fra Venstre – er. Det er altså ikke læserbreve om økonomisk støtte til partier lokalt. Selvom de giver indtryk af at være det. Dermed bliver læserbrevene lidt absurde. Og så alligevel ikke. For den aktuelle debat om økonomisk støtte til partier lokalt handler om troværdighed. Det er bare ikke lokale Johan Brødsgaards troværdighed, men de borgerlige partier Venstres og Konservatives lokale troværdighed. Sagens kerne er således en gentleman´s agreement, indgået mellem alle Silkeborg Kommunes byråds syv partier tilbage i september 2020. Daværende borgmester sagde om aftalen følgende til regionalt tv sidste år:

“Det forventer jeg selvfølgelig, at alle overholder. Det er en gentleman´s agreement. Jeg er helt sikker på – sådan er vi i Silkeborg – vi lever op til de aftaler, vi har lavet med hinanden.”

Aftalen går på, at de daværende syv partier i Silkeborg Kommune har givet hinanden håndslag på at deklarere støtte offentligt på kommunens hjemmeside. Det gælder støtte fra 5.000 kroner givet til partier og kandidater. Uanset støttens karakter.

Nu forsøger lokale Venstre så, blandt andet med ynkelige forsøg på angreb på en lokal byrådskollegas troværdighed, at smyge sig udenom. Det kommer dog heldigvis ikke til at ske. For Socialdemokratiet er stærkt på banen. Ved både at deklarere støtte givet til dem – tak for det – og ved at tage initiativ til et møde mellem partierne – også tak for det – så fokus bliver holdt på, hvad vi aftalte for halvandet år siden.

Vi holder vores aftaler i Silkeborg, som det tidligere borgmesterparti Venstre sagde.

Man kan spekulere længe og dybt over, hvorfor særligt Venstre, men også Konservative, nu ikke vil kendes ved aftalen. Spekulationer næres af historierne ude i byen om, at begge partier har haft endda velvoksne sponsorer til seneste kommunalvalg. Hvis de historier har noget på sig, har de måske glemt at oplyse sponsorerne om, at deres støtte skulle oplyses, hvilket de så ikke har den store lyst til? Hvem ved?

Peter Sig Kristensen

Byrådsmedlem i Silkeborg Kommune for Enhedslisten