Enhedslisten rusker op i byrådet

Får Økonomi- og Erhvervsudvalget til at genbehandle en beslutning om udlicitere en del af kommunens rengøring

Lene_240w
Af Lene Fruelund, byrådsmedlem

Økonomi- og Erhvervsudvalget besluttede på et møde tidligt i marts, at en del af den kommunale rengøring af skoler, daginstitutioner, plejehjem mv. skulle sendes i udbud. Af referatet fra udvalgets behandling fremgik det, at formålet med udliciteringen skulle være at høste den størst mulige besparelse.

Er der noget, der kan få Enhedslisten op af stolen, er det selvfølgelig sådan en beslutning. Enhver kan regne ud, at en udlicitering med et sådant formål alene vil betyde, at rengøringspersonalet skal løbe endnu stærkere med hurtigere nedslidning til følge, at standarden sandsynligvis bliver ringere, når der skal løbes stærkere og at det risikerer at åbne mulighed for anvendelse af arbejdskraft på ikke overenskomstmæssige vilkår med stor risiko for løndumping.

Med sådan en udsigt, fik Enhedslisten sat sin første sag på byrådets dagsorden, og det førte til en ca. 45 min. lang debat. Hele debatten kan ses her (åbnes i nyt vindue).

I løbet at debatten kom det til at stå klart, at medlemmer af Økonomi- og Erhvervsudvalget ikke var enige om, hvad det egentlig var, de havde besluttet. Det har fået udvalget til at tage sagen op til fornyet behandling på deres møde d. 7/4.

Vi er selvfølgelig spændte på, hvad resultatet af en fornyet behandling bliver. En ting står fast: Vi vil bekæmpe forslag om udlicitering med næb og klør!

Hvis du har lyst, kan du med fordel læse Jørgen Madsens talepapir her.