Svenske tilstande

Velfærden skal ikke være et marked for virksomheder

Jakob_lille
Læserbrev af Jakob Sølvhøj, folketingskandidat for Enhedslisten Silkeborg

Dagen inden Helle Thorning holdt sin åbningstale i Folketinget, kunne svenske medier offentliggøre en rigtig interessant aftale indgået mellem den nye svenske regering og Enhedslistens søsterparti, Vänsterpartiet. Aftalen bryder markant med den tidligere borgerlige regerings privatiseringspolitik, der har sat det svenske skolesystem år tilbage og gået hårdt ud over kvaliteten i ældreomsorgen og på børneområdet. I vores naboland skal velfærden ikke længere være et marked, hvor private virksomheder kan boltre sig.

Detaljerne i en ændret svensk velfærdslovgivning er der endnu ikke taget stilling til, men retningen er klar. Skatteborgernes penge skal bruges til det formål, de er afsat til. Ikke til at øge private koncerners indtjening.

I den hjemlige debat lægger Venstre op til at gå den stik modsatte vej. Det blev klart, da partiet for nylig holdt landsmøde i Herning. Kursen blev sat mod mere privatisering. Flere private virksomheder skal overtage offentlige velfærdsopgaver. Pænt serveret blev det i den sædvanlige frit valg indpakning, men Venstres udmelding kan vel kort koges ned til, at partiet vil fortsætte i det spor, de trak, da de sidst var i regering. Den offentlige sektor skal fylde mindre. Velfærden skal være et marked. I Venstre er man ikke afskrækket af de svenske erfaringer.

Om den danske regering vil lade sig inspirere af partifællerne i Stockholm eller forsigtigt nynne med på tonerne fra landsmødet i Herning, har vi endnu til gode at få et klart svar på. Den nye socialdemokratisk ledede svenske regering behøvede kun få dage, før de begyndte at rulle Reinfelt regeringens privatisering tilbage. Her hjemme har vi tre år efter SR regeringens tiltræden endnu til gode at se et konkret udspil, der forhindrer VK regeringens privatiseringspolitik i at rulle videre. Vi ser det bl.a. på ældreområdet, hvor store private – bla. svenske – virksomheder tjener store penge. Vi ser det også på børneområdet. Her etableres der hver uge 1-2 nye privatinstitutioner og antallet af private børnepassere vokser hastigt på bekostning af den kommunale dagpleje.

Det er ikke for meget sagt, at regeringen har taget et meget langt tilløb. I Enhedslisten synes vi, at der er ny inspiration at hente i Sverige. Få nu sat en prop i privatiseringen og investér i en bedre offentlig velfærd.