Tusindvis af pensionister skæres i boligydelse

Det bliver interessant at følge DF’s forklaringer

Jakob02_400
Af Jakob Sølvhøj, MF

Havde Dansk Folkeparti troet, at det kunne lade sig gøre at snige forringelser på ældreområdet igennem uden at blive opdaget, så har de unægtelig taget fejl. De seneste dage har gjort det krystalklart, at DF sammen med regeringen er i færd med at gennemføre kraftige forringelser for en meget stor gruppe af landets pensionister.

Regeringens egne beregninger viser, at 132.000 pensionister gennemsnitlig vil miste 3.780 kroner om året, og Ældresagen har beregnet, at ældre der i fremtiden får anvist en ældrebolig eller en plejebolig af kommunen kan få et tab på helt op til 8.200 kroner årligt. Det vil for mange være en meget alvorlig forringelse af et i forvejen skrabet budget. Da folketinget førstebehandlede sagen, kunne DFs ordfører kun svinge sig op til at sige, at partiet ikke er vildt begejstrede for forslaget. Siden har panikken unægtelig bredt sig, og nu lyder forklaringen fra DFs finansordfører, at man har fået forkerte oplysninger af finansministeren under forhandlingerne. Tillidsvækkende virker det ikke.

Uanset hvem der får tørret ansvaret af på hvem, står der tilbage, at DF og Venstre i fællesskab har gennemført forringelser af boligydelsen for pensionister – og det er ikke det eneste område, hvor ældre kommer til mærke konsekvenserne af regeringens økonomiske politik. Det samme flertal, der forringer boligydelsen, gennemfører en finanslov, hvor kommunerne skal spare 1 % om året de næste 4 år – svarende til mere end 7 milliarder kroner. Det kommer til at gå hårdt ud over velfærden i kommunerne. Det vil ramme dagtilbud og skoler, det vil ramme borgere med handicap, og det vil i allerhøjeste grad også kunne mærkes gennem yderligere forringelser af kommunernes ældrepleje. Det bliver nogle barske budgetforhandlinger i kommunerne de kommende år, og det bliver interessant at følge DFs forklaringer om det politiske ansvar undervejs.