1. maj mod social dumping

Bag enhver udenlandsk arbejder står en arbejdsgiver, der tjener på at underbetale

I år bruger Enhedslisten 1. maj på at føre kampagne mod social dumping. Vores budskab er klart: Hvis vi skal gøre op med løntrykkeri og urimelige arbejdsvilkår, skal vi rette skytset mod arbejdsgiverne og EU. Ikke mod underbetalte udenlandske arbejdere. For bag enhver udenlandsk arbejder står en arbejdsgiver, der tjener på at underbetale. Og EU er en stor del af problemet. Det, som EU kalder frihed og fri bevægelighed, er i virkeligheden frihed for arbejdsgiverne og en spændetrøje for lønmodtagerne. Arbejdsgiverne får frihed til at sige nej til overenskomster og shoppe hele Europa tyndt efter den billigste arbejdskraft. Og EU’s regler gør det svært for Europas lønmodtagere at stille krav til arbejdsgiverne.

Vores kampagne er blandt andet ude på busser, i dagblade, på sociale medier og med flyers til 1. maj-arrangementer i hele landet. Jeg håber, at så mange af jer så muligt vil være med til at dele vores videoer, dele materialer ud og tage diskussionen på arbejdspladsen, så vi for alvor kan fyre op under kampen mod social dumping.

Vi skal i det hele taget bruge 1. maj til at vise et stærkt sammenhold. Vi skal vise solidaritet med dem af os, der lige nu lider under skiftende regeringers asociale reformer af blandt andet kontanthjælpen. Vi skal vise, at vi holder sammen og forsvarer vores alle sammens velfærd. Og vi skal vise Lars Løkke, hans velhavende venner og hele højrefløjen, at vi er mange, der trækker i den stik modsatte retning af dem. I retning af mere lighed og fællesskab.

Rigtig god 1. maj.