Om afstande i Silkeborg Kommune

Fra Bryrup til Fårvang er der lidt under 40 kilometer. Fra Thorning til Sorring cirka det samme.

Selvom det kan være langt at gå på hænder eller lignende, er det ikke verdens største afstande. Så det burde være muligt at tale godt sammen, trods en kommune af den størrelse.

Der er masser af muligheder for en god dialog, så det hele ikke går i hårdknude.

På den baggrund må det undre, at Midtjyllands Avis finder det nødvendigt at slå en stor overskrift op i sidste uge med ordene: ” Bryrup risikerer at miste plejehjem: Beboere bremser nybyggeri”.

Særligt, når vi, de lokale i Bryrup, ved, at beboerne nævnt i overskriften ikke bremser noget som helst.

Beboerne, de fleste af dem ældre medborgere, har her i juli 2020 sagt nej til et tilbud om et andet større og dyrere hjem, da de hjem, de nu bor i, skal rives ned. Det skal de hjem, som de er glade for at bo i, på grund af en kommunal beslutning om at bygge det lokale plejecenter og det lokale demenscenter sammen i én og samme bygning. En beslutning, langt de fleste i lokalsamfundet tager til efterretning, da den sikrer et plejecenter i Bryrup også i fremtiden.

De ældre medborgere, beboerne, er altså uforskyldt kommet i klemme i en kommunal beslutning.

At sige nej til et større og dyrere hjem tror jeg også, jeg og mange andre umiddelbart ville gøre, hvis vi fik det tilbud. Særligt, hvis vi hverken havde brug for eller råd til et større og dyrere hjem.

Det naturlige i den situation ville være, at de tre parter i forhold til at løse op for udfordringen – beboere, deres boligselskab og kommunen – forsøgte sig med et nyt tilbud til beboerne. Heldigvis er det arbejde allerede i gang, således at boligselskabet allerede har i august 2020 skal tage stilling til et andet, og for de ældre medborgere bedre, tilbud.

Så hvad baggrunden er for, at Midtjyllands Avis med kilder fra borgmesterpartiet forstørrer en udfordring udi det ukendelige med en overskrift i fede typer, er mig en gåde?

Et godt råd til avisen og mine byrådskolleger kunne være i stedet at tage en snak med de lokale. De har tit bedre styr på, hvad der er op og ned.

Men overskrifterne bliver måske ikke så store helt inde i Silkeborg, 20 kilometer væk.

Til gengæld bliver udfordringerne så nok løst bedre.

Peter Sig Kristensen

Byrådsmedlem og borger i Bryrup